Monday 10 September 2007

MAKANAN KAMBING

Makanan adalah perkara yang paling penting dalam pemeliharaan. Makanan diperlukan untuk pembesaran, pembiakan, kesihatan dan juga akan menentukan untung ruginya sesuatu perusahaan ternakan. Makanan hijauan mempunyai kandungan air yang tinggi, ia merupakan sumber tenaga, vitamin dan mineral. Konsentrat mempunyai kandungan bahan kering yang tinggi, ia kaya dengan protein, lemak, mineral dan menjadi sumber tenaga.Makanan yang seimbang mengandungi zat-zat berikut:protein, karbohidrat (kanji), lemak, vitamin, zat galian.



Selalunya kambing di beri makan palet/dedak. terdapat beberapa jenis dalam pasaran. tetapi yang paling baik adalah berasaskan kacang soya. Makanan popular dikalangan penternak adalah rumput napier. Namun daun kelapa sawit juga sesuai TETAPI jangan dipotong halus kerana lidi pelepah boleh merosakkan perut ternakan. Cukup sekadar pelepah di potong Perlu diingatkan. Rumput dan dedaun pokok hanya sebagai serat. Untuk khasiat dan penggemukkan, palet/dedak sangat penting.















Pallet Biopalma Goat/Sheep keluaran Felda


Pallet Biopalma Felda ( Goat/Sheep) adalah pallet makan ternakan hasil kajian dan keluaran Felda. Ianya menggunakan PKE sebagai bahan asas dan dicampurkan dengan Gandum, Jagung , Soya, Garam Mineral dan Vitamin dengan kadar yang optimum untuk memenuhi keperluan haiwan ternakan anda.Penghasilan pallet makanan Biopalma adalah berasaskan tumbuhan dan bebas dari sebarang penggunaan lelemak haiwan, bahan kimia dan antibiotik terlarang. Kedua-dua nya mengunakan PKE (Palm Kernel Expeller @ Dedak Isirong Sawit) sebagai bahan asas dan dirumus secara saintifik dengan Polad Gandum, Jagung , Mil Kacang Soya, Garam Mineral dan Vitamin dengan kadar yang optimum untuk memenuhi keperluan haiwan ternakan anda. Pallet Biopalma juga diperkayakan dengan protein, tenaga, asid amino dan agen probiotik. Pallet Biopalma sedia diberi terus kepada ternakan ruminan anda tanpa perlu dicampur dengan bahan bahan lain.



Penggunaan makanan tambahan akan juga meningkatkan prestasi pembiakan kambing. Dalam satu kajian di Serdang,kambing betina yang diberi makanan tambahan berasaskan hampas kopra, hampas isirong kelapa sawit atau kulit kopi mendapat 55% adak kembar manakala yang tidak diberikan makanan tambahan hanya mendapat 33% . Berat badan anak kambing yang dilahirkan lebih tinggi untuk yang diberikan makanan tambahan.

Rujukan
http://www.jphpk.gov.my/Agronomi/Pemakanan_kambing.htm

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home